HTML

tirsdag den 10. juli 2012

Misteltenen spirer

I foråret var vi på tur i en park og i et træ sad en fin mistelten der havde bær. Vi tog lidt bær med hjem og jeg plantede dem i mine forældres æbletræ.




Jeg plantede i alt 15 bær. De fleste blev plantet på den knoldede del af stammen og de to nederste grene på billedet herover.
Et enkelt bær blev plantet ude i de tynde grene (billedet herunder) hvor jeg løbende kunne holde øje med om der skete noget uden at skulle finde en stige frem.



Det jeg bær jeg plantede på de tynde grene havde fæstet sig fint i træet, så sidste weekend fandt jeg stigen frem for at se om der var sket noget med de andre bær jeg havde plantet.
Jeg kunne selvfølgelig ikke huske præcis hvor jeg havde sået bærene men ud af de 15 jeg vidste jeg havde sået fandt jeg 8 der spirede.

Alle 8 misteltenbær der spirer.

Det er forholdsvis nemt at plante mistelten. Det sværeste er at finde en mistelten man kan låne nogle bær fra.
For at have succes med at så mistelten kræver det at bærerne er friske, dvs at man ikke kan bruge de bær der er på de mistelten man køber til jul.
Mistelten kan vokse på de fleste løvtræer men trives bedst på træer med åben krone, f.eks. æbke, tjørn eller røn.

Sådan planter du mistelten:

Friske bær tages fra en plante i marts/april mdr. I området omkring Knuthenborg park på Lolland vokser der mistelten vildt mange steder. Man kan også

Ved at klemme hul på bærret, så skallen brister kan du ‘så’ mistelten f.eks. på et æbletræ ved at smøre det slimede indhold, der omgiver frøet ud på grenen. Slimet danner nogle lange tråde, som du kan vikle rundt om grenen for at fastholde bærret.

Det er typisk kun 1/3 til 1/4 af bærerne der bliver til noget så det er en god ide at plante en 10-12 stykker i det samme træ. Som i nok kan regne ud er ca halvdelen af dem jeg plantede blevet til noget men de er også plantet under 2 timer efter de blev plukket.

Mistelten bruger lang tid på at fæste sig ordentligt til træet og der går typisk 2år før de første blade viser sig.

Friske bær kan bla. købes her plantorama og her mistelten

Ingen kommentarer:

Send en kommentar