HTML

søndag den 16. oktober 2016

Skønt hæklet babytæppe



Husk i kan følge mig på Instagram under navnet ByKirsti her og på Facebook under navnet ByKirsti.dk her

Når i deler billeder af ting lavet ud fra mine opskrifter, på Facebook, Instagram osv. må i meget gerne hashtag #ByKirsti eller tagge @ByKirsti. Jeg synes det er fedt at se hvad andre har lavet ud fra opskrifterne!
Design og ophavsretslige rettigheder tilhører Kirsti Testroote, www.ByKirsti.dk

Læs mere om copyright på mine opskrifter her


Så fik jeg lavet et babytæppe til en gammel folkeskoleveninde. Normalt siger jeg nej til så store projekter, og nu hvor tæppet er færdigt må jeg indrømme jeg pludselig husker hvorfor jeg normalt siger nej.
Tæppet måler ca 100x120cm og jeg vil tro det har taget ca 50 timer at lave.
Der er brugt 15 grå nøgler og 1 nøgle gammelrosa til kanten.

Nu hvor tæppet er færdigt er jeg ganske tilfreds med resultatet. Selve tæppet er lavet i c2c. For dem der ikke kender mønstret, står c2c for corner2corner. Som navnet antyder hækles tæppet diagonalt, derfor er det super nemt at få brugt alt sit garn og ikke ende med at mangle 2m garn. Man hækler simpelthen bare til man har brugt  knap halvdelen af garnet og så begynder man at tage ind.

Du kan finde opskrift på c2c her.

Kanten har jeg improviseret og her er opskriften på den.

Forkortelser:
m - maske
km - kædemaske
lm - luftmaske
fm - fastmaske
stm - stangmaske

Jeg har først hæklet en række fm hele vejen rundt om tæppet. I hjørnerne er der lavet 3fm.

Bølgekanten er hæklet over 5+1m.

1lm, 1fm i første m fra sidste række. *spring 2m over, stm i næste m, spring 2m over, 1fm i næste m* gent. ** hele vejen rundt. Afslut med en km.


Tips:
Jeg har valgt at lave kanten sådan at bølgerne slutter i den midterste fm i hjørnet. For at få det til at passe kan det være nødvendigt kun at springe 1m over en eller to steder langs hver side.

Det gøres således: *spring 2m over, stm i næste m, spring 1m over, 1fm i næste m*.

Jeg har gjort det at da der var ca 20cm tilbage af kanten har jeg lige talt om det kom til at passe. Hvis ikke har jeg tilpasse det som forklaret ovenfor.


 
God fornøjelse!

2 kommentarer:

  1. Hej Kirsti. Jeg er selv igang med et babytæppe i C2C i almindeligt bomuldsgarn og nål 3,5. Det bliver fint luftigt, men jeg er bange for at det krymper og bliver for fast når det bliver vasket - hvilket garn og nålstr. har du brugt til dit?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er lavet i drops Loves you 7 på nål 3,5. Det var en gave så jeg ved ikke hvordan det blev efter vask men du kan evt prøve at lave en lille klud og vaske og så se hvor meget det krymper

      Slet