HTML

søndag den 3. juni 2012

Yay mine nye hæklebøger er kommet!

Som jeg tidligere har nævnt så er det meningen at jeg skal lidt til bunds i alt det garn jeg har. Jeg har virkelig meget og også en del hvor der ikke er nok til nogle større projekter i en farve eller hvor typen ikke passer til det jeg vil lave.
Planen er at lave tæpper af firkanter m.m dels til velgørenhed og dels til salg her på bloggen og på ByKirsti.dk.
Det er her mine nye bøger kommer ind i billedet. Jeg synes det er lidt kedeligt bare at lave alm oldemorfirkanter så jeg har købt disse 3 bøger.


Umiddelbart virker det måske lidt voldsomt om 3 bøger om det samme, jeg var også lidt spændt på om opskrifterne deri ville være mere eller mindre ens men jeg kunne ikke vælge og prisen for alle 3 inkl fragt var 310kr - gotta LOVE amazon!

Nå men alle bøger er nu ankommet og jeg må sige jeg er positivt overrasket! De er meget forskellige, crochet motifs var jeg godt klar over ville skilde sig ud da der er andre former end firkanter men de to andre er udelukkende firkanter.
I får lige en kort beskrivelse/anmeldelse af bøgerne.

Beyond the square, crochet motifs af Edie Eckman
Denne bog er spiralindbundet men med hardback 'cover'.

I denne bog er der en meget fin og detaljeret beskrivelse af både masker og tegnene i diagrammerne. Generelt er bogen fyldt med foto illustrationer af de forskellige fremgangsmåder hvilket gør den meget begynder venlig både når det kommer til hækling generelt men også i at hækle efter engelske opskrifter.
Bogen indeholder opskrifter lige fra de lidt tungere mønstre til fine lette mønstre og det jeg rigtig godt kan lide er at der ikke kun er tale om firkanter men også en lang række andre former. Der er også nogle teknikker som man ikke ser hver dag og som gør nogle af mønstrene lidt mere spændende.
Hvis man kun ønsker en bog men gerne vil øge ens muligheder for at bruge mønstrene i projekter men ikke har behov for at kunne vælge mellem 200 firkanter så er dette bogen man skal vælge.



 The granny square book af Margaret Hubert.
Bogen er spiralindbundet men med hardback 'cover'.
Bogen indeholder en beskrivelse af hæklenåle samt oversættelse af str. Herudover er der billedillustrationer af de forskellige masker således at også begyndere kan være med. En anden ting jeg sætter pris på ved denne bog er at de har beskrevet forskellen på masker i UK opskrifter og US opskrifter, for os der er garvede i engelske opskrifter er det en selvfølge at tjekke hvilket lands termer der bruges men for en begynder kan det godt være lidt af en jungle.

Alle opskrifter er lavet i skrift og diagram så man selv kan vælge hvad der passer en bedst.
Sidst i bogen er der opskrifter på forskellige ting hvor firkanterne er hovedelementet. Der er bla opskrifter på sjaler, tørklæder, bluser, tasker, øreringe og tæpper.
Designet på firkanterne synes jeg overordnet set er i den lette lidt feminine ende.

En rigtig god bog også for begyndere i engelske opskrifter.



 
 200 crochet blocks for blamkets, throws and afghans af Jan Eaton.
Bogen er paperback.
Bogen indeholder en guide til de forskellige masker men i tegnet form.
Der er en lang række ideer til sammensætninger af de forskellige firkanter. En ting som jeg synes er rigtig god ved denne bog er at alle firkanter er lavet således at de har samme mål således at man uden problemer kan sammensætte flere forskellige typer i f.eks et tæppe uden at skulle igang med at forsøge sig med forskellige tykkelser nål.

Modsat The granny square book er opskrifterne kun på skrift og designet på firkanterne synes jeg er i den lidt mere tunge, retro ende. Til gengæld er der vist eksempler på samme firkant i forskellige farver således at man kan lade sig inspirere.

Igen en rigtig god bog, men i og med opskrifterne udelukkende er på skrift kræver den i højere grad at man mestre engelsk.

 

3 kommentarer:

  1. Sikke nogle helt fantastiske Bøger jeg er meget misundelig... Jeg ville lige skrive og sige endnu en gang tak for billedet.. Det bragte lykke.. Jeg har sat et billede på min blog og linket.....

    SvarSlet
  2. Det lyder godt (:

    Jeg har netop udgivet et indlæg om det (:

    SvarSlet
  3. Sikke dog nogle herlige bøger...

    SvarSlet