HTML

tirsdag den 4. december 2012

DIY - fuglefoder kogler

I sidste uge var vi til jule-hygge-klippe-klistre-dag i Noahs skole.
En af de ting man kunne lave var foderkogler til småfuglene i haven.



Jeg elsker at se de små fugle hoppe rundt på græsset og i træerne for at finde mad og jeg må indrømme at jeg er storforbruger af de der foderbolde med grønt net om. Vi kan nok allesammen blive enige og at det der neon grønne net der er rundt om dem er tæt på rædselsfuldt og egentligt også halvfarligt for de små fugle hvis de får viklet fødderne ind i det.



Materialer:

- kogler, helst nogle der er lidt grove og med godt mellemrum foderet kan være i
- palmin, der går ca 2 pakker til en pose fugleblanding
- fuglefoderblanding
- snor





















Pkt. 1:
Smelt palmin i en gryde, når palminen er smeltet slukkes der for varmen og fuglefoderet puttes forsigtigt i da det kan sprøjte.





















Pkt. 2:
Sæt snor i toppen af koglerne. Snoren skal helst sidde så højt som muligt. Jo længere nede man sætter snoren jo mere skævt kommer koglen til at hænge.





















Pkt. 3:
Jeg synes det nemmeste er at sætte koglen ned i blandingen og bruge en ske til at fylde mellemrummet godt ud med foderet.
Hvis der er børn med til at lave foderkoglerne skal man være opmærksom på at palminen kan være varm og dryppe.





















Pkt. 4:
Når koglen er fyldt med foder hænges den til tørre. Hvis koglerne hænges udenfor i kulden størkner palminen hurtigere og det vil mindske risikoen for at noget af foderet ryger af.
Det kan ikke undgåes at der drypper flydende palmin og lidt foder af så husk at ligge et stykke bagepapir el.lign under, der kan opfange det der drypper af.





















Hos os hænger de færdige kogler på grantræet ud for køkkenet vinduet hvilket gør opvasken en anelse hyggeligere.


God fornøjelse!

6 kommentarer:

  1. Sikke en god ide med sådan foderkogler(:

    Du er velkommen til at kigge forbi denne julekonkurrence, som jeg står for(:

    http://www.facebook.com/pages/Shop-Cici/168489659941803?ref=hl

    SvarSlet
  2. Hvor er det bare en fin ide...og en smuk én samtidigt...dejligt du deler den med os andre :)

    SvarSlet
  3. Ja helt enig i at de der grønne net er redsomme, og så er de heller ikke helt billige. Jeg har også lavet foderkogler for første gang i år, men brugt bare havergryn istedet for fugleblandingen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det kan man selvfølgelig også bruge :) jeg blandede lidt rosiner i

      Slet
  4. GOD ide med koglemad til fuglene.
    - men må lige indskyde, atj jeg faktisk fandt nogle kugler uden net hos Brugsen.
    også jeg er storforbruger - og hader at skulle stå og klippe nettene op, for derpå at skulle lægge kuglerne ned i foderautomaten. Lettere hvis nettet bare ikke er der.
    hilsen Mona

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har desværre kun en automat/dims at putte dem i så her hænger der også en del på grenene!
      Hvad slags automater bruger du?

      Slet